Ga naar content

Introductie

Even voorstellen 

Onze coöperatieve ledenvereniging De Zorgprofessional U.A. is in 2010 opgericht om de solistisch zorgaanbieder te faciliteren op diverse terreinen: kwalitatief zorgaanbod, verantwoord ondernemerschap en het voldoen aan de eisen voor het leveren van zorg, zoals gesteld door zorgverzekeraars en zorgkantoren. De coöperatie heeft een vergunning voor de Wtza.  

Organisatiestructuur 

  • De coöperatie is eigendom van de leden die allen zelfstandig zorgverlener in de zorg zijn. Een deel van hen verleent gecontracteerde zorg welke bekostigd wordt vanuit de Zvw en de Wlz en valt onder de reikwijdte van het Generiek Kompas. De Algemene ledenvergadering (ALV) is het hoogste orgaan van de coöperatie, waarin de leden minimaal tweemaal per jaar bijeenkomen om beleid vast te stellen en eventuele besluiten die zijn voorbereid door het bestuur en het bedrijfsbureau te bekrachtigen. 

  • De coöperatie heeft een vertrouwenspersoon waar naast de medewerkers van het bedrijfsbureau ook de zzp-leden een beroep op kunnen doen.  

  • De coöperatie heeft een eigen door het ministerie erkende Geschilleninstantie 

  • De coöperatie heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris 

  • Er is een cliëntenraad in wording. Deze behartigt de belangen van de cliënten en heeft daarbij wettelijke bevoegdheden. Ze denkt vanuit cliëntperspectief mee over beleid, zeker op gebied van kwaliteit van zorg, volgt de coöperatie kritisch en kan gevraagd en ongevraagd het bestuur/ de ALV van advies voorzien.  

  • De leden bekostigen een bedrijfsbureau waar een manager bedrijfsbureau de dagelijkse processen managet, er 2 administratief medewerkers zijn in de front- en backoffice en waar een verpleegkundige kwaliteitscoach de leden ondersteund en adviseert, alsmede de doelmatigheid en rechtmatigheid van zorg bewaakt middels interne audits.  

  • De coöperatie heeft een bestuur dat bestaat uit twee coöperatieleden en daarnaast is het toezicht geregeld door een drieledige raad van toezicht. Bij beiden is de Governancecode leidend.   

  • Er is een cliëntenraad in wording. Deze behartigt de belangen van de cliënten en heeft daarbij wettelijke bevoegdheden. Ze denkt vanuit cliëntperspectief mee over beleid, zeker op gebied van kwaliteit van zorg, volgt de coöperatie kritisch en kan gevraagd en ongevraagd het bestuur/ de ALV van advies voorzien.  

  • De coöperatie heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris 

  • De coöperatie heeft een eigen door het ministerie erkende Geschilleninstantie 

  • De coöperatie heeft een vertrouwenspersoon waar naast de medewerkers van het bedrijfsbureau ook de zzp-leden een beroep op kunnen doen.  

Missie en visie 

Missie 

Wij ondersteunen onze leden om hoogstaande kwaliteit en verantwoord ondernemerschap te ontwikkelen en het onderling vertrouwen te genereren bij alle strategische partners in de zorgketen. 

Visie 

Onderstaande visie is ons fundament van drie pijlers, die alle activiteiten van de coöperatie stutten: 

  • De aangesloten leden zijn voor alle ketenpartners een volwaardige en gelijkwaardige keuze. 

  • De Zorgprofessional is een coöperatie, een samenwerkingsverband van zelfstandige zorgverleners die werkzaam zijn als verzorgende, verpleegkundige of begeleider. 

  • De zelfstandige zorgverlener, die bewust kiest om aan de kwaliteitseisen van de zorgsector te voldoen en een maatschappelijk verantwoord ondernemer wil zijn, heeft een volwaardige plaats in de zorgmarkt.  

Generiek kompas 

Sinds 1 juli 2024 is het “Generiek kompas – samenwerken aan kwaliteit van bestaan” het nieuwe kwaliteitskader, dat dat het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het addendum over de Wlz zorg thuis en het Kwaliteitskader Wijkverpleging vervangt.  

Het Generiek kompas wil richting geven aan de beweging dat de komende jaren de zorgvraag stijgt door o.a. vergrijzing, toename van het aantal chronisch zieken en leefstijlfactoren. Mensen blijven steeds langer thuis wonen en de wijze waarop zorg georganiseerd en geleverd wordt verandert.  

Om hierbij te blijven aansluiten op de kwaliteit van bestaan in een veranderende samenleving, is een andere manier van kijken naar, vormgeven en organiseren van kwaliteit van zorg nodig. Hier geeft het Generiek kompas richting aan, waarbij gericht wordt op kwaliteit van bestaan, voldoening uit het werk voor zorgprofessionals en een voor hen passende bijdrage van mantelzorgers.  

Het kompas biedt handvatten voor zorgvragers, naasten, mantelzorgers, vrijwilligers, het sociaal netwerk en zorg- en welzijnsprofessionals om met elkaar in gesprek te gaan over wat passende zorg is, als onder deel van kwaliteit van bestaan voor de mensen met een zorgvraag.  

Reflectie op deze beweging 

De leden van De Zorgprofessional bieden (gecontracteerde) zorg aan mensen in de thuissituatie. Deze zorg kan worden bekostigd vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet Langdurige zorg (Wlz). Het is fijn en praktisch dat voor hen nu eenzelfde kwaliteitskader geldt. Dat gaat de samenwerkende zzp-leden ook helpen om in hun dagelijkse zorgverlening en dagelijkse praktijk van hun zorgonderneming de verschillende bouwstenen de aandacht te geven die ze verdienen, ten behoeve van de kwaliteit van zorg.  

Om die reden verwelkomen we het Generiek Kompas. Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat het voor de zelfstandige zorgverleners een uitdaging zal zijn om voor zichzelf en in coöperatief verband dit helder in kaart te brengen en passende indicatoren en nulmetingen vast te stellen, zodat er invulling gegeven kan worden aan ‘tellen en vertellen’. 

Indeling Kwaliteitsbeeld  

Hoewel het Kwaliteitsbeeld vormvrij is, hebben we er dit eerste jaar voor gekozen de opbouw van het Kwaliteitsbeeld vorm te geven zoals aangegeven in de handreiking ‘Inzicht in kwaliteit’.  

We zullen in dit Kwaliteitsbeeld daarom beginnen met terugblik en vooruitblik van de coöperatie t.a.v. kwaliteit.  Daarna zal op basis van de vier bouwstenen verslag gedaan worden op welke wijze in 2024 hier invulling aan is gegeven. Vervolgens is er ruimte voor reflectie op de geleverde kwaliteit van zorg en kijken we uit naar 2025.